Poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen Laihian yhtenäiskoulussa
Perusopetuslain mukaan oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä myönnetty vapautusta (POL 26§).
Poissaoloja ennaltaehkäistään luomalla oppilaalle turvallinen ja viihtyisä kouluympäristö.
Huoltajalla on velvollisuus ilmoittaa koululle oppilaan poissaolosta mahdollisimman pian ensimmäisen poissaolopäivän aamuna.
Poissaolot kirjataan Wilmaan.
Opetusryhmästä vastuussa oleva luokanopettaja, aineenopettaja tai luokanohjaaja seuraa säännöllisesti oppilaiden poissaoloja ja kiinnittää huomiota poissaolojen mahdolliseen säännönmukaisuuteen: poissaolojen toistumiseen esim. samana viikonpäivänä, samasta aineesta, saman opettajan tunnilta. Oppilaiden läsnäoloa koulussa seurataan systemaattisesti ja jatkuvasti.
Poissaolojen tuntirajat ovat 30h, 60h, 80h ja 120h. Näiden täyttyessä luokanopettaja/ -valvoja keskustelee oppilaan kanssa ja on yhteydessä huoltajiin. Tarvittaessa hän konsultoi oppilashuoltoa tai kutsuu asiantuntijaryhmän koolle sekä merkitsee toimenpiteen Wilmaan.
Huolta herättäviin poissaoloihin (huoltaja ei selvitä poissaoloja tai poissaolot ovat usein toistuvia yksittäisiä sairauspäiviä, kesken koulupäivää poistumisia tai aamumyöhästymisiä) puututaan heti jo ennen ensimmäisen poissaolorajan täyttymistä. Luokanopettaja/-valvoja keskustelee asiasta oppilaan kanssa ja on yhteydessä huoltajiin. Oppilashuoltohenkilöstöä konsultoidaan matalalla kynnyksellä.
Seuraavassa tarkempi ohjeistus poissaolomäärien tuntirajojen mukaisesti:
30 poissaolotuntia
Vastuuhenkilö: luokanopettaja/luokanohjaaja
1. Jos poissaolot ovat ennalta anottuja lomia tai useammasta kokonaisesta, peräkkäisestä, huoltajan selvittämästä sairauspäivästä johtuvia: luokanopettaja/luokanohjaaja keskustelee oppilaan kanssa ja on yhteydessä huoltajiin; selvitetään poissaolojen vaikutus opiskeluun ja mahdollisen lisätuen tarve. Luokanopettaja/luokanohjaaja tekee Wilma-merkinnän “Keskustelu 30h”.
2. Jos poissaolot ovat huolta herättäviä (huoltaja ei selvitä poissaoloja tai poissaolot ovat usein toistuvia yksittäisiä sairauspäiviä, kesken koulupäivää poistumisia tai aamumyöhästymisiä): luokanopettaja/luokanohjaaja tekee oppilaan kanssa kartoituksen oppilaan kanssa poissaolojen syistä (esim. Hyvinvoinnin käsi) ja on yhteydessä huoltajiin (tapaaminen/puhelinkeskustelu).
60 poissaolotuntia
Vastuuhenkilö: luokanopettaja/luokanohjaaja
1. Jos poissaolot ovat ennalta anottuja lomia tai useammasta kokonaisesta, peräkkäisestä, huoltajan selvittämästä sairauspäivästä johtuvia: luokanopettaja/luokanohjaaja keskustelee oppilaan kanssa ja on yhteydessä huoltajiin; selvitetään poissaolojen vaikutus opiskeluun ja mahdollisen lisätuen tarve. Luokanopettaja/luokanohjaaja tekee Wilma-merkinnän “Keskustelu 60h”.
2. Jos poissaolot ovat huolta herättäviä (huoltaja ei selvitä poissaoloja tai poissaolot ovat usein toistuvia yksittäisiä sairauspäiviä, kesken koulupäivää poistumisia tai aamumyöhästymisiä):
-
Luokanopettaja/luokanohjaaja kutsuu koolle monialaisen asiantuntijaryhmän huoltajan suostumuksella.
-
Poissaoloihin liittyessä terveydellistä huolta, konsultoidaan kouluterveydenhoitajaa. Sen jälkeen terveydenhoitaja ja/tai koululääkäri kutsutaan tarvittaessa monialaiseen yhteistyöhön oppilaan kokonaistilanteen kartoittamiseksi.
-
Tarvittaessa konsultoidaan koulun ulkopuolisia toimijoita tai kutsutaan mukaan monialaiseen asiantuntijaryhmään.
-
Monialainen asiantuntijaryhmä sopii tukitoimista ja seurannasta yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa.
-
Oppilashuollon työntekijä jatkaa kartoitusta poissaolojen syistä ja kokonaistilanteesta (esim. SRAS-R koulupoissaolokysely ) ja tarpeenmukaista työskentelyä perheen kanssa oppilaan koulunkäynnin tukemiseksi.
-
Yleisen tuen oppilaalle laaditaan tarvittaessa koulunkäynnin tueksi pedagoginen arvio tehostettuun tukeen siirtämiseksi.
-
Sovitut toimenpiteet, vastuuhenkilö ja seurantapalaveri kirjataan oppilashuoltokertomukseen.
-
Luokanopettaja/luokanohjaaja merkitsee oppilaan tuntimerkintöihin merkinnän “Asiantuntijaryhmä/huoltajapalaveri”
-
Sosiaalihuoltolain mukaista yhteydenottoa /lastensuojeluilmoitusta harkittava huolta herättävistä poissaoloista.
80 poissaolotuntia
Vastuuhenkilö: luokanopettaja/luokanohjaaja
1. Jos poissaolot ovat ennalta anottuja lomia tai useammasta kokonaisesta, peräkkäisestä, huoltajan selvittämästä sairauspäivästä johtuvia: luokanopettaja/luokanohjaaja keskustelee oppilaan kanssa ja on yhteydessä huoltajiin; selvitetään poissaolojen vaikutus opiskeluun ja mahdollisen lisätuen tarve. Luokanopettaja/luokanohjaaja tekee Wilma-merkinnän “Keskustelu 80h”.
2. Katso 60 poissaolotunnin ohjeistuksen kohdalta mikäli poissaolot ovat nyt huolta herättäviä eikä monialainen asiantuntijaryhmä ole vielä kokoontunut. Asiantuntijaryhmän jo aiemmin kokoonnuttua toimi seuraavanlaisesti:
-
Monialainen asiantuntijaryhmä jatkaa seurantaa sovitun suunnitelman mukaan. Työskentely oppilaan, perheen ja mahdollisten yhteistyötahojen kanssa jatkuu koulunkäynnin tukemiseksi. Sovitut toimenpiteet, vastuuhenkilö ja seurantapalaveri kirjataan oppilashuoltokertomukseen.
-
Sosiaalihuoltolain mukaista yhteydenottoa / lastensuojeluilmoitusta harkittava.
-
Tarvittaessa koulun ulkopuolisten tahojen konsultointi.
120 poissaolotuntia
Vastuuhenkilö: luokanopettaja/luokanohjaaja/rehtori
1. Jos poissaolot ovat ennalta anottuja lomia ja/tai useammasta kokonaisesta, peräkkäisestä, huoltajan selvittämästä sairauspäivästä johtuvia, luokanopettaja/luokanohjaaja keskustelee oppilaan kanssa ja on yhteydessä huoltajiin; selvitetään poissaolojen vaikutus opiskeluun ja mahdollisen lisätuen tarve. Konsultoidaan tarvittaessa terveydenhoitajaa. Luokanopettaja/luokanohjaaja tekee Wilma-merkinnän “Keskustelu 120h”.
2. Katso 60 poissaolotunnin ohjeistuksen kohdalta mikäli poissaolot ovat nyt huolta herättäviä eikä monialainen asiantuntijaryhmä ole vielä kokoontunut, muuten toimi seuraavanlaisesti:
Luokanopettaja/luokanohjaaja:
Rehtori:
Sivistysjohtaja:
Sosiaalihuoltolain mukaista yhteydenottoa / lastensuojeluilmoitusta harkittava.
Offentligt, till lärare, till studerande, till personalen och till vårdnadshavare