Oppimisen tuki uudistuu 1.8.2025
Uuden lain perusperiaate on, että opetus järjestetään siten, että se huomioi oppijoiden erilaiset tarpeet ja edellytykset.
Oppimisen tukea järjestetään ensisijaisesti ryhmäkohtaisena. Siihen on oikeus kaikilla oppilailla.
Ryhmässä järjestetyn tuen lisäksi oppilas voi saada oppilaskohtaisia tukitoimia.
Ryhmässä järjestettyä tukea ovat:
-
opettajan antama yleinen tukiopetus
-
opettajan antama opetuskielen tukiopetus
-
erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
Ryhmäkohtaista tukea toteutetaan joustavasti ja suunnitelmallisesti koko lukuvuoden ajan. Siitä ei tehdä hallintopäätöstä.
Kun ryhmässä järjestetty tuki ei riitä, sitä täydennetään oppilaskohtaisilla tukitoimilla. Ne perustuvat oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin. Tuen tarpeen arviointi aloitetaan, kun opettajat toteavat, että ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä tukemaan oppijan oppimista ja opetukseen osallistumista. Myös oppilas ja hänen huoltajansa voivat tuoda esiin havaintonsa ryhmäkohtaisten tukimuotojen riittävyydestä. Tarvittaessa tuen tarpeen arviointiin osallistuu myös opiskeluhuollon ammattilaisia ja muita asiantuntijoita.
Tuen tarpeen arvioinnin pohjalta laaditaan tuen toteuttamista koskeva suunnitelma. Tukitoimista tehdään hallintopäätös, josta käy ilmi oppilaskohtaiset tukitoimet.
Oppilaskohtaista tukea annetaan säännöllisesti ja pitkäkestoisesti. Oppilaskohtaiset tukitoimet järjestetään oppilaan etu huomioon ottaen ensisijaisesti oppilaan omassa koulussa.
Oppilaskohtaiset tukitoimet:
-
erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä
-
erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä
-
erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa
-
tulkitsemispalvelut
-
avustajapalvelut
-
apuvälineet.
Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä ja erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa eroavat siten, että ensin mainittu kohdistuu yhteen tai useampaan oppiaineeseen, jolloin erityisopettaja tai erityisluokanopettaja antaa opetusta enemmän kuin puolet kyseisessä oppiaineessa. Erityisluokassa oppilas saa kokoaikaista opetusta erityisluokanopettajalta kaikkiin oppiaineisiin.
Oppilaalla on oikeus saada maksutta sellaiset apuvälineet ja tulkitsemis- ja avustajapalvelut, joita hän tarvitsee osallistuakseen opetukseen. Tästä tehdään hallintopäätös.
Oikeus tulkitsemispalveluun on oppilailla, joilla on kuulovamma, näkövamma tai puhevamma, ja jotka tarvitsevat tulkitsemispalvelua opetukseen osallistumiseksi.
Lisäksi tukimuotoja voivat olla myös
-
perusopetuksen oppimäärästä tai paikallisen opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen ja
-
perusopetuksen järjestäminen oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella.
Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista voidaan poiketa kolmella tavalla:
-
Tavoitekokonaisuuksittain opiskelu suunnitellaan oppilaalle henkilökohtaisesti, ja se mahdollistaa oppilaan opiskelun omaa vuosiluokkaansa nopeammin tai hitaammin.
Tavoitekokonaisuuksittain opiskelu tulee vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen tilalle. Tällä hetkellä vuosiluokkiin sitomattomasti opiskelevan oppilaan tilanne arvioidaan lukuvuoden 2025‒2026 aikana. Oppilas siirtyy arvioinnin jälkeen opiskelemaan joko vuosiluokittain tai hänelle tehdään hallintopäätös tavoitekokonaisuuksittain opiskelusta.
-
Oppimäärän rajaaminen tarkoittaa nykyistä oppiaineen oppimäärän yksilöllistämistä. Jos oppilaalla on jossakin oppiaineessa rajattu oppimäärä, hän opiskelee vain osan sisällöistä tai alemman vuosiluokan sisältöjä. Oppimäärän rajaamisesta tehdään hallintopäätös. Opiskeltavat sisällöt ja oppimisen tavoitteet kuvataan hänen tuen suunnitelmassaan. Arvioinnissa käytetään sanallista arviointia. Päättöarvioinnissa rajattu oppimäärä merkitään päättötodistukseen teknisellä *5-merkinnällä.
-
Oppilas voidaan vapauttaa oppiaineen opiskelusta tilapäisesti terveydentilan perusteella. Vapauttaminen voi kestää enintään neljä kuukautta. Terveydentilan todentaa terveydenhoidon ammattilainen. Hallintopäätöksessä tilapäinen vapauttaminen kohdennetaan tarvittaviin oppiaineisiin.
Opetussuunnitelman oppimäärän sisällöistä tai tavoitteista poikkeaminen on oppilaan perusoikeuksiin puuttuva toimenpide, siksi sitä käytetään viimesijaisena tukimuotoina.
Perusopetuksen järjestäminen oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella (tulee voimaan 1.8.2026 alkaen)
Pidennetyn oppivelvollisuuden osalta lakimuutokset tulevat voimaan 1.8.2026. Jatkossa 5‒6-vuotiaille lapsille tehdään päätös varhennetusta oppivelvollisuudesta. Perusopetuksessa tehdään päätös opetuksesta oppilaalle, jolla on vamma, sairaus tai toimintakyvyn rajoite.
Vammalla tarkoitetaan esimerkiksi näkö- tai kuulovammaisuutta, kehitysvammaisuutta, vaikeita kehityshäiriöitä tai laaja-alaisia oppimisvaikeuksia.
Sairaudella tarkoitetaan sellaista vakavaa sairautta, joka vaikuttaa oppilaan kognitiivisiin taitoihin ja toimintakykyyn ja siten myös oppilaan oppimiseen ja koulunkäyntiin, usein laaja-alaisesti.
Sellainen pitkäaikaissairaus, joka ei vaikuta lapsen oppimiskykyyn (esimerkiksi diabetes), voidaan huomioida muilla opetusjärjestelyillä, kuten koulunkäynninohjaajan tuella.
Toimintakyvyn rajoitteella tarkoitetaan päivittäiseen selviytymiseen, osallisuuteen ja hyvinvointiin laajasti vaikuttavia tekijöitä, jotka aiheuttavat oppilaalle osallisuuden esteitä tai laajoja avun ja tuen tarpeita.
Voit lukea lisää:
Laihian perusopetuksen opetussuunnitelma
Oppimisen tuen lakiuudistus
Lisätietoja antaa opetuspäällikkö Sanna Schöning
[email protected], p. 050 303 2500
Julkisesti, opettajille, opiskelijoille, henkilökunnalle ja huoltajille